تبلیغات
بازباران - توهم سیاسی از بهشت تا پاستور و ادامه در واشنگتن
 
بازباران
عصرامام خمینی(ره) عصربیداری اسلامی
درباره وبلاگ


می فروشی گفت کالایم می است /گرمی بازارمن سازونی است /من خمینی دوست می دارم /که اوهم خم است وهم می است وهم نی است

مدیر وبلاگ : سرباز روح الله
نویسندگان
نظرسنجی
درانتخابات مجلس نهم (میاندوآب ،شاهین دژوتکاب ) شمابه چه کسی رای می دهید؟








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
یک مدرس دانشگاه گفت: نه تنها توهمات سیاسی در دولت از بالا تا پائین وجود دارد، بلکه این توهمات را می توان از نحوه روی كار آمدن و خیز برداشتن برای قدرت بیشتر شخص رئیس جمهور تا حلقه های اصلی اطرافش مشاهده کرد.

به گزارش جهان دکتر عماد افروغ مدرس دانشگاه و نماینده تهران در مجلس هفتم بود.فرصتی فراهم شد تا با وی در خصوص ماجرای توهم سیاسی بخصوص در دولت فعلی گفت وگو کنیم.

افروغ معتقد است که اگر بخواهیم وضعیت دولت مستقر فعلی را خوب تحلیل كنیم نمی توانیم بی ارتباط با سیاست ها و رفتارهای گذشتگان تحلیل خوبی از این دولت ارائه كنیم.

افروغ بر این باور است که نه تنها توهمات سیاسی در دولت از بالا تا پائین وجود دارد، بلکه این توهمات را می توان از نحوه روی كار آمدن و خیز برداشتن برای قدرت بیشتر شخص رئیس جمهور تا حلقه های اصلی اطرافش مشاهده کرد.

وی می گوید: احمدی نژاد وقتی كه رئیس جمهور شد در جلسه ای به فردی گفته بود كه دیروز ماشین خود را از خیابان بهشت روشن كردیم و در پاستور خاموش كردیم و از پاستور روشن می كنیم و در واشنگتن خاموش می كنیم.

این استاد دانشگاه می گوید: سرعت به مقام رسیدن و روی كار آمدن، در كنار آن تعریف و تمجیدهایی كه طرفداران می كنند و مخالفتی كه با منتقدین می شود و عمدتا انگ بی دینی و غیر انقلابی به آنان زده می شود، اینها همه می تواند بر توهم افراد بیفزاید.

افروغ در این گفت وگو تاکید دارد که شكاف بین صورت و باطن در این دوره تشدید و تقویت شد. در دولت فعلی همه باید عقل خود را تعطیل می كردند و به احساس شان می چسبیدند.

وی می گوید: با ارزشهای انقلاب اسلامی به جنگ ارزشهای انقلاب اسلامی می روند و این خطرناك ترین شیوه برخورد با انقلاب است:«همان كانونی كه انتظارگرایی هایی نامعقول را مطرح كرد و بحث مدیریت امام زمان (عج) را به میان كشید، همان کانون، مكتب ایرانی را مطرح كرد. طرح انتظار گرایی نامعقول و مدیریت امام زمان وطرح مکتب ایرانی در واقع هم مکان هستند از یک جا در ۲ مقطع زمانی برخاستند»

این مدرس دانشگاه این مساله را هم یادآور می کند که همان مانوری که جمود گرایان در گذشته داشتند و متاسفانه آفتی را متوجه اسلام کردند، بار دیگر قدرت ظهور و بروز پیدا کرده است و ما شاهد آن هستیم که سلفی گری و مکتب ایرانی همراه با جن گیری و رمال بازی دست به دست هم داده است.

افروغ در عین حال معتقد است که خطر از بیخ گوش ما گذشت.

این نماینده مجلس هفتم به دوران حضور خود در مجلس هم اشاره دارد و می گوید: انواع و اقسام لابیها و معامله ها در دورانی که خود نماینده بودم، در مجلس دیدم.

متن زیر حاصل گفت و گوی خبرنگار جهان با این استاد دانشگاه است:

توهم در این دولت را سال 85 هشدار دادم

عماد افروغ  با بیان اینکه اولین بار وی بحث توهم مطرح كرد، افزود: اینجانب در سال ۱۳۸۵ بحث توهم را مطرح و اشاره كردم كه بنا به دلایلی افرادی از دولت مستقر دچار توهم شده اند و پرده ای بر روی چشم و ذهن آنها كشیده شده كه یا نمی توانند واقعیت ها را خوب بینند و یا نمی توانند واقعیت ها را خوب تحلیل كنند.

وی افزود: اینجانب بعنوان یک ایرانی و محقق روی این قضیه حساس شدم و در این زمینه هشدارهای لازم را دادم.

این استاد دانشگاه گفت: در كتاب «گفت و گوهای سیاسی» این هشدارها و تاریخ آنها وجود دارد و علاقه مندان می توانند مراجعه کنند.

افروغ اضافه كرد: اینجانب در آن مقطع احساس می كردم كه آن راه و روش و منش حكیمانه ای كه باید در اداره كشور اتخاذ شود، در این دولت مشاهده نمی شود.

فکر می کنند واقعا سرمایه فرهنگی هستند

وی گفت: در تحلیل ساختاریِ توهم سیاسی تاكید كردم كه به نظر می رسد اشكالات ساختاری در نظام وجود دارد كه بستر را برای توهمات سیاسی و حتی غیر سیاسی فراهم می كند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این زمینه ساختاری به تسری رابطه قدرت- ثروت قبل از انقلاب به رابطه قدرت- منزلت بعد از انقلاب بر می گردد، افزود: این كه قبل از انقلاب ما رابطه قدرت - ثروت داشتیم به این معناست که برای رسیدن به سرمایه های افتصادی، سیاسی و فرهنگی، كافی بود افراد به قدرت دولتی چنگ بزنند.

افروغ تاکید کرد: اما بعد از انقلاب متاسفانه ضمن اینکه هنوز نتوانسته ایم دست به پیكره رابطه ساختاری قدرت- ثروت بزنیم، این رابطه به رابطه قدرت- منزلت هم تسری پیدا كرده است.

وی خاطرنشان کرد: افراد با ورود به قدرت دولتی به دلیل بافت ایدئولوژیک نظام احساس می كنند كه واقعا سرمایه های فرهنگی هم هستند. به عبارت دیگر علاوه بر دستیابی سهل الوصول تر به سرمایه های فرهنگی، خودشان را سرمایه فرهنگی هم می دانند.

یک شبه مفسر قرآن می شوند

این استاد دانشگاه گفت: حسب بنیان های ایدئولوژ‍یك نظام جمهوری اسلامی كه بربنیان دینی استوار است، كسانی كه به قدرت دولتی می رسند اگر خود ساخته نباشند، به این پندار گرایش پیدا می كنند كه «نكند خبری است».

افروغ اضافه کرد: این عده از آنجا که احساس می كنند سرمایه های فرهنگی هستند، دفعتاً مفسرقرآن و روایات می شوند و یكسری فیوضات و تراوشات مرتبط با دین از خود بروز می دهند، بدون اینکه قبل از رسیدن به قدرت دولتی اثری مکتوب از آنها چاپ شده باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما از این آقایان كه دفعتاً به عنوان یك مفسر دینی مطرح شده اند این سوال را می پرسیم كه قبل از رسیدن به قدرت دولتی كدام مقاله دینی را چاپ و صاحب كدام اثر دینی و فرهنگی بوده اید؟ كه ادعای سرمایه فرهنگی می كنید و در مقامی می نشینید كه هیچ شایستگی و صلاحیت آن را ندارید.

این استاد دانشگاه نتیجه گیری کرد که دلایل این اتفاق این نیست جز آنكه رابطه قدرت - ثروت قبل از انقلاب، بنا به دلایل و بافت های ایدئولو‍ژیك نظام جمهوری اسلامی به رابطه قدرت – منزلت هم تسری پیدا كرده است.

افروغ گفت: این زنگ خطر است چرا كه در این صورت، و با فرض ثابت بودن سایر شرایط، دین مردم آویزان به این مقامات می شود و كاملا سیاسی می شود.

این دین سیاستمداران است نه دین سیاسی

وی با بیان اینکه این فرق دارد با آن كه بگوییم دین دلالت سیاسی هم دارد، افزود: اینكه بگوییم بین دین و سیاست رابطه است، یك مقوله كاملا متفاوت است. آنجایی كه بحث رابطه دین و سیاست را مطرح می كنیم در اداره کشور پای فقه و فقاهت را به میان می كشیم .

این استاد دانشگاه ادامه داد: آنجا كه پای اداره و مدیریت كشور به میان بیاید، می گوئیم مدیریت باید از آن فقیه، از آنِ افقه و از آنِ اعدل باشد.

افروغ با بیان اینکه در رابطه دین و سیاست، جهت دهی از دین به سیاست است نه از سیاست به دین، افزود: این جهت دهی دوم كه بیمارگونه و مذموم تلقی می كنم از سیاست به دین می رود كه بر این اساس دین، آئین واخلاق مردم را سیاستمداران تعیین می كنند.

وی توضیح داد: چون رابطه ساختاری قدرت- ثروت به رابطه قدرت - منزلت تسری پیدا كرده، صاحب منصبان سیاسی به گونه ای سرمایه های فرهنگی و دینی و منزلتی هم محسوب می شوند و این خطر بزرگی است که ما را تهدید می کند، آن هم از سوی کسانی كه سابقه و صبغه كار دینی ندارند. طبعاً در شرایط فقدان نظارت و نظریه پردازی نهادهای دینی ریشه دار، این معضل تشدید می شود.

نقش دولت های گذشته در این توهم

این استاد دانشگاه تاکید کرد: من احساس می كنم اگر نظارتِ کافی نباشد و این نظارت ها چه در عرصه رسمی و چه در عرصه غیر رسمی را بسط ندهیم، كما كان از این ضعف ها رنج می بریم.

افروغ با بیان اینکه اگر بخواهیم وضعیت دولت مستقر فعلی را خوب تحلیل كنیم نمی توانیم بی ارتباط با سیاست ها و رفتارهای گذشتگان تحلیل خوبی از این دولت ارائه كنیم، افزود: باید ببینیم چه شد كه یك چنین دولتی سر بیرون زد و برای پاسخ به این سؤال بایستی به سیاست های دولتهای گذشته توجهی بكنیم.

وی گفت: اگر آنها گرایش بهتر، معقولتر و حكیمانه تری به دین داشتند و ارزشهای دینی مردم را رعایت می كردند، شاید امروز شاهد یك گرایش عوام زده و ظاهرگرا به دین نمی بودیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه یك اشكالاتی وجود دارد كه بتدریج همه چیز جنبه رسمی و سیاسی به خود می گیرد و این می تواند از حالت معقول و طبیعی خود خارج شود، تصریح کرد: من احساس می كنم برای این باید چاره ای اندیشید. مهمترین فكر چاره هم این است كه نهادهای مدنی دینی ما تقویت شوند و این نهادها از قابلیت های اجتماعی، فرهنگی و حقوقی لازم برای نقادی و نظارت بهره مند شوند و ما نباید حلقه نظارتهای خود را به شكل و شیوه خاص فقط محدود به عرصه رسمی كنیم.

توهمات سیاسی در دولت از بالا تا پائین

افروغ در پاسخ به این سوال که آیا دولت فعلی دچار توهم است یا نه؟ گفت: توهمات سیاسی در دولت از بالا تا پائین وجود دارد.

وی افزود: اصولا این توهمات را از نحوه روی كار آمدن و خیز برداشتن برای قدرت بیشتر شخص رئیس جمهور تا حلقه های اصلی اطرافش می بینم.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه رئیس دولت فعلی وقتی در شهرداری بود به ایشان توصیه كردم كه برای ریاست جمهوری خیز برندارد ، تصریح کرد: وی به حرف بنده گوش نكرد. اما من خبری دارم كه ایشان در آن زمان تمام برنامه های خود را به گونه ای تنظیم كرد كه بتواند رئیس جمهور شود.

افروغ گفت: وقتی كه رئیس جمهور شد در جلسه ای به فردی گفته بود كه دیروز ماشین خود را از خیابان بهشت روشن كردیم و در پاستور خاموش كردیم و از پاستور روشن می كنیم و در واشنگتن خاموش می كنیم.

وی با بیان اینکه وقتی خوب به مسایل نگاه كنید، می بینید كه حكمتی در پس این گونه تصمیمات نیست، ادامه داد: من بارها گفته ام كه چیزی به اسم هیئت دولت نمی بینم. من رئیس دولت می بینم كه هیئت دولت دور آن در حال طواف است.

این استاد دانشگاه افزود: وقتی به این شیوه و سازو كار روی كارآمدن نگاه می كنید، تا حدودی این روش می تواند بستری برای توهمات سیاسی فراهم کند و اینكه خیلی راحت در این رقابت های انتخاباتی پیروز شدیم و هیچ گروه و حزبی به ما كمك نكرد.

افروغ تاکید کرد: اینها همه هم به سازو كار و هم به القائات برخی نزدیكان و اطرافیان و طرفداران بر می گردد.

خطرناک ترین شیوه برخورد با انقلاب

وی با بیان اینکه اگر انسان از نظر فكر و اندیشه ضعیف باشد، بشدت تحت تاثیر این تعریف ها و تمجیدها قرار می گیرد، افزود: یعنی سرعت به مقام رسیدن و روی كار آمدن، در كنار آن تعریف و تمجیدهایی كه طرفداران می كنند و مخالفتی كه با منتقدین می شود و عمدتا انگ بی دینی و غیر انقلابی به آنان زده می شود، اینها همه می تواند بر توهم افراد بیفزاید.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه در دوره فعلی شاهد آن هستیم كه با انقلاب سر انقلاب را می برند، خاطرنشان کرد: یعنی با ارزشهای انقلاب اسلامی به جنگ ارزشهای انقلاب اسلامی می روند و این خطرناك ترین شیوه برخورد با انقلاب است. عده ای می گویند مرگ بر آمریكا اما آیا پشت آن مرگ بر آمریكاست یا مذاكره با آمریكا؟

افروغ با اشاره به حضور خود در مجلس هفتم بعنوان نماینده تهران گفت: من وقتی نماینده بودم هنگامی كه سیاست های دوگانه را دیدم در یکی از نطق ها و مصاحبه های خود شعری از مولانا خواندم كه «ما درون را بنگریم و حال را نی برون را بنگریم و قال را» و اشاره کردم كه نشود در پس ادبیات تندروانه ما، یك كرنش و سیاست منفعلانه نهفته باشد.

وی تاکید کرد که این شكاف بین صورت و باطن در این دوره تشدید و تقویت شد.در دولت فعلی همه باید عقل خود را تعطیل می كردند و به احساس شان می چسبیدند.

بازگشت به دیدگاه حضرت امام

این استاد دانشگاه در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص راهکارهای رهایی از توهمات ، گفت: به نظرم هرچه بیشتر به پشتوانه های عرفانی، فلسفی، کلامی و فقهی و اندیشه های حضرت امام برگردیم و از آنها استفاده كنیم از این توهم دور تر شده ایم.

افروغ تاکید کرد: امام در متن معروف به منشور روحانیت خود نسبت به متحجرین، مارهای خوش خط و خال، انجمن حجتیه و ولایتی های دیروز و به تعبیر امام مدعیان امروز ، كسانی كه به لحاظ تاریخی هیچ وقعی به رابطه دین و سیاست نمی نهند و به ظاهر گرایان بسیار حساس بوده و هشدار داده اند.

وی افزود: من احساس می كنم كه برگردیم، ببینیم كه زیرین ترین لایه هستی شناختی امام چیست که خود ایشان هم در دیدار با حسن الهیکل از آن یاد کرده اند. کوتاه سخن اینکه امام یك متفكر صدرایی است.

عقل را هم تعطیل کردند

این مدرس دانشگاه گفت: در دولت فعلی همه باید عقل خود را تعطیل می كردند و به احساس شان می چسبیدند اما در اندیشه امام، عقل جایگاه بالایی دارد.عقل هم می تواند ما را به خدا برساند و هم خدا می تواند پشتوانه عقل باشد.

افروغ اضافه کرد: به نظر من آن چیزی كه این سالها مغفول واقع شد، عقل و اختیار و حقوق انسانی بود و قدرت مانوری كه سلفی ها و اخباری ها پیدا كردند كه اصولا قابل مقایسه با گذشته نبود، ریشه در همین بی توجهی به عقل داشته است.

وی گفت: اگر می بینیم كه این جریانات حاكم امروز مانور می دهند به این خاطر است كه تفكرات فلسفی، عرفانی و حتی کلامی و فقهی حضرت امام تا حدودی به محاق رفته و حضور خود را در عرصه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی كم رنگ كرده است و اگر آن عرضه پررنگ و پرملات بود، اینها قدرت مانور پیدا نمی كردند.

انتظار گرائی نامعقول

به گفته این استاد دانشگاه این ظاهرگرایی هایی كه امروز مطرح می شود، در پس آن یك نگاه خاصی به دین است.

افروغ با طرح این سوال که مبحث انتظار گرایی های نامعقول توسط چه كسی ، چه زمانی و در کجا مطرح شد؟ گفت: جالب است همان كانونی كه انتظارگرایی هایی نامعقول را مطرح كرد و بحث مدیریت امام زمان (عج) را به میان كشید، همان کانون، مكتب ایرانی را مطرح كرد.

وی این را نکته ظریفی دانست و خاطرنشان کرد: یعنی طرح انتظار گرایی نامعقول و مدیریت امام زمان وطرح مکتب ایرانی در واقع هم مکان هستند از یک جا در ۲ مقطع زمانی برخاستند، یعنی کانون سلفی گری و گرایشات ناسیونالیستی واحد بوده است.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه در سال ۱۳۸۵ بنده بحث انتظارگرایی نامعقول را مطرح کردم، افزود: در آن مقطع اشاره کردم که این کارها خرافه است و با حکمت و روایات رسیده به ما ناساز گار است.

دور زدن ولی فقیه

افروغ با طرح این سوال که مگر ما از روایات منسوب به امام زمان نداریم که در زمان غیبت به روات احادیث ما مراجعه کنید؟ و روات احادیث ما چه کسی است؟ گفت: ولی فقیه است. این دور زدن ولی فقیه است. اما از طریق عوام فریبی.

وی اضافه کرد: الان در زمان فعلی آیا امکان سوال و پاسخ شنیدن از امام زمان (عج) هست؟ . اما می توانیم از ولی فقیه سوال کنیم و او می تواند و باید به ما پاسخ بینا ذهنی شرعی و فقهی دهد.

خطر از بیخ گوش ما گذشت

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هر چه که نگاه و نگرش حکیمانه ، عقلی و اندیشه ای ما کم رنگ تر باشد ما بیش تر شاهد مانور اشعری مسلک ها و جمود گرایان بر ظواهر هستیم، گفت: قضایای امروز چیزی بی ارتباط با گذشته اسلام نیست. همان مانوری که جمود گرایان در گذشته داشتند و متاسفانه آفتی را متوجه اسلام کردند، بار دیگر قدرت ظهور و بروز پیدا کرده است و ما شاهد آن هستیم که سلفی گری و مکتب ایرانی همراه با جن گیری و رمال بازی دست به دست هم داده است.

افروغ اضافه کرد: به حمدالله خطر از بیخ گوشمان گذشت و دست ها رو شد. اینها یا به خاطر نتایج توهم شان و یا به خاطر روشنگری هایی که انجام شد، با مخالفت جدی روبه رو شدند.

وی به این پرسش که مگر تا کجا می توان به نام دین یا انقلاب به جنگ دین و انقلاب رفت؟ اینگونه پاسخ داد: انقلابی که هم خون شهدا و هم رهبری امام و مقام معظم رهبری را دارد. خون شهید اثر خود را کرده است . اندیشه های امام ونیروهای تربیت شده امام و روشنفکرانی که خود را وامدار اندیشه های ایشان می دانند در برابر این مانورها مقاومت و ایستادگی کردند.

این استاد دانشگاه با تاکید مجدد بر اینکه در واقع خطر از بیخ گوش ما گذشت، افزود: اما باید هوشیار بود و این هوشیاری ما برمی گردد که عقل را بارور و اندیشه را پرورش دهیم و توجه به اندیشه های عرفانی و فلسفی گذشتگان و مروری بر منشور روحانیت حضرت امام داشته باشیم.

به گفته افروغ هر وقت که سیاست هدف شد و اخلاق و دین وسیله شد، آن وقت باید زنگ خطر را به صدا در آورد.

تفکیک قوا در کشور ما اشکال دارد

وی با اشاره به ساختار سیاسی موجود کشور گفت: آن طور که باید و شاید ما شاهد یک تفکیک قوای مقتدر در کشور نیستیم. این تفکیک قوا به گونه ای ترجمانی از یک مقوله اساسی به نام نظارت است. ما نظارت را بطور جدی نمی بینیم.

مدرس دانشگاه گفت: بپذیرند یا نپذیرند ما باید از هر گونه شبهه بپرهیزیم چه شبهه شکلی و چه شبهه محتوایی.هر جا که باید نظارتی باشد، باید قابلیت نظارتی بودن خودش را داشته باشد.

انواع و اقسام لابیها و معامله ها در مجلس

افروغ با بیان اینکه مجلس باید یک قوه نظارتی پررنگ باشد وشأن نظارتی خود را حفظ کند، افزود: مجلس وقتی می تواند این شأن را حفظ کند که اولا بر خود نمایندگان نظارت داشته باشد و دوما اینکه هر کسی هم نتواند بعنوان نماینده به مجلس ورود کند.

وی با اشاره به اینکه شاهد انواع و اقسام لابیها و معامله ها در دورانی که خود نماینده بوده، بود، افزود: واقعا آزرده خاطر شدم. این انتظار و توقع ما از مجلس نبود. تصور ما از مجلس یک تصور دیگری بود.

این استاد دانشگاه گفت: من احساس می کنم به میزانی که پای این لابیها و ارتباطات و تعاملات سیاسی و بعضا اقتصادی و فرهنگی به میان می آید، ما از اهداف اصلی خود دور می شویم. کار به جایی می رسد که تعدادی از نمایندگان با رئیس دولت مستقر هسته مشترک انتخاباتی تشکیل می دهند . آن هم دولتی که می گوید من پشتوانه حزبی ندارم.

افروغ با طرح این سوال این چه معنایی دارد؟ افزود: این یا شعور سیاسی پائین افراد را می رساند و یا حاکی از لابیهای معمول و مستعمل است. این معنا ندارد. اینجاست که شأن نظارتی مجلس حفظ نمی شود.

وی گفت: آیا می توان بر مجلسی که رئیس جمهور آنرا می بندد، نظارت کرد؟ این از لحاظ ساختاری امکان پذیر نیست. جالب اینجاست که تعدادی از نمایندگان جزو این هسته هستند.

تقویت وکیل الدوله ها

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه در مجلس هفتم کمیسیون فرهنگی نامه ای به رئیس جمهوردر مورد عملکرد سازمان میراث فرهنگی نوشت، تصریح کرد: در این نامه ۱۷ سوال را مطرح کردیم که رئیس این سازمان پاسخ نمی داد و وقتی نامه را به رئیس جمهور دادیم ایشان مرا بعنوان رئیس کمیسیون دعوت کرد و به مدت یک ساعت و ۴۵ دقیقه صحبت کردیم و ایشان در نهایت گفتند این نامه چیست؟ که من در جواب گفتم نامه کتبی به شما نوشته شده و شما لطف کنید کتبا پاسخ دهید که ایشان هم نوشتند کتبا پاسخ داده شود.

افروغ گفت: وقتی این نامه منتشر شد برخی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس بنده را تهدید کردند که چرا این نامه منتشر شده است؟

وی افزود: البته از انتشار علنی نامه بی خبر بودم و نسبت به این تهدیدها بی تفاوت، اما از ضعف شأن نظارتی این نمایندگان هم که به تحریک یکی از وکیل الدوله ها تقویت شده بود، شگفت زده شده بودم. البته همین نماینده امروز یکی از مدیران ارشد دولت و با گرایش شدید به تیم پرسپولیس، رییس هیأت مدیره استقلال است. خدا به ما و شما صبر دهد.

این استاد دانشگاه گفت: ببینید داستان چه داستانی بوده و ما چه کشیدیم؟ یعنی وقتی نقش نظارتی خود را ایفا می کنیم باید تاوان پس بدهیم. البته در آن مقطع ما محکم ایستادیم و گفتیم که هر کاری می خواهید بکنید. وظیفه نمایندگی اقتضای خاص خود را دارد و اینها باید برای مردم روشن و آشکار شود.

ظهور توهم های جدید سیاسی بعید نیست

افروغ افزود: اگر ما انقلاب اسلامی را خوب فهم می کردیم و قابلیت های آزادیخواهانه، عدالت خواهانه و اخلاقی و معنوی آن را با توجه به تقدم ارزشی اخلاق و معنویت فهم و لحاظ می کردیم، آن وقت شاهد این عوارض هم نبودیم.

وی ادامه داد: به نظر من بخشی از این ماجرایی که سراغ ما می آید به خاطر این است که انقلاب اسلامی را خوب نظریه پردازی نکرده ایم و لایه های مرتبط آنرا خوب فهم نمی کنیم و ملزومات و سازوکارهای اجرایی آنرا بکار نمی گیریم.

این مدرس دانشگاه اظهار داشت: همچنین یاد مان می رود که در چه شرایط ساختاری انقلاب کردیم و برای مقابله با چه شرایط زشت ساختاری در جغرافیای ایران انقلاب صورت گرفته است.

افروغ یادآور شد: ما قبل از انقلاب از رابطه قدرت - ثروت رنج می بردیم. قرار بود این رابطه را عوض کنیم که متاسفانه عوض نکردیم. قرار بود ظرف را متناسب با مظروف گرانسنگ انقلاب اسلامی متحول کنیم که متاسفانه این کار را نکرده ایم.

به گفته وی اگر این کارها صورت نگیرد بار دیگر و در مقطع دیگر ممکن است این توهمات در قالب های دیگر سراغ ما بیاید.

رئیس جمهور فکر کرد مصدق است

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی در خصوص میزان اقبال مردم به جریان انحرافی که برای کسب قدرت در مجلس آینده تلاش می کنند، گفت: زمانی که رئیس جمهور در خانه نشست به کسی گفتم که فرد مورد نظر فکر کرده که زمان، زمان مصدق است و طرف مقابل وی هم شاه است و انقلاب اسلامی هم جنبش نفت است که مردم به خیابان آیند و بگویند یا مرگ یا مصدق.

افروغ گفت: رئیس جمهور در خانه نشست و دید که هیچ کس نمی گوید یا مرگ یا مصدق و این نشان داد که ایشان منهای برخی حمایت ها چقدر پشتوانه دارد.

وی افزود: بدون تردید اگر حمایت های مقام معظم رهبری نبود این رئیس دولت و آنهایی که در این اندیشه و پندار هستند، چیزی نبودند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در سال ۸۶ اینجانب گفتم که حمایت ها ی مصداقی و نه آرمانی از روی مصلحت است که به ما حمله شد. برای اینکه درست نیست ما یک موضع فراجناحی را بیائیم به یک موضع جناحی تقلیل دهیم، چون در این صورت ضربه زیادی به ما و ولایت فقیه وارد می شود.

افروغ افزود: این ولایت هم رکن رکین انقلاب اسلامی است و نباید آسیب ببیند. وقتی آسیب می بیند که ما بیائیم ولایت فقیه را به یک گروه، جناح و یا شخص پیوند زنیم.

وی در پایان گفت: آن حمایت ها از روی مصلحت بوده است. این حمایت ها مقداری امر را بر برخی مشتبه کرده که نکند واقعا حمایت های مردمی در قالب حمایت های رهبری خود را نشان داده است. خوب رفتند و نشستند و دیدند که هیچ خبری نشد و آهسته برگشتند.



نوع مطلب :
برچسب ها :

       نظرات
دوشنبه 18 مهر 1390
سرباز روح الله